< sekcia SEKCIA: Zdravie

Belgicko ohlásilo prvé úmrtie po fajčení elektronickej cigarety

Elektronické cigarety, ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Podľa viacerých médií sa zosnulý mladík stal zrejme prvou obeťou vapingu aj v Európe.

Brusel 15. novembra (TASR) - Osemnásťročný muž zomrel vo štvrtok v Belgicku na zlyhanie dýchania, čo úrady pripísali inhalovaniu elektronickej cigarety a zmesi škodlivých produktov v e-cigarete. Informovala o tom tlačová agentúra AFP a dodala, že ide o prvé úmrtie na následky tzv. vapingu v Belgicku.

Prípad sa podobá vlne úmrtí v Spojených štátoch, ktoré odborníci pripisujú látke známej ako acetát vitamínu E (umelo vyrobený vitamín E). Ten sa len nedávno začal používať na zahustenie tekutiny pre vaping, predovšetkým vo vapingových náplniach na čiernom trhu. Kým vitamín E je bezpečný ako vitamínová pilulka alebo pri použití na tvár, vdýchnutie olejnatých kvapiek s týmto acetátom môže byť škodlivé. Je lepivý a drží sa na pľúcach - Dr. Jim Pirkle z amerického Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) ho prirovnal k medu, napísala agentúra AP.

Mnohí, ktorí ochoreli, uviedli, že vdychovali paru z tekutín obsahujúcich THC, hlavnú psychoaktívnu zložku marihuany - a mnohí pritom povedali, že ich dostali od priateľov alebo si ich kúpili na čiernom trhu.

E-cigarety a ďalšie vapingové zariadenia zahrejú tekutinu na vdychovateľnú paru. Väčšina produktov (náplní) obsahuje nikotín, ale čoraz bežnejšie je vapovanie THC.

Dr. Pirkle dodal, že zahusťovače ako acetát vitamínu E sa pravdepodobne bežne nepridávajú do nikotínových tekutín, pretože musia byť redšie, aby sa dali vapovať.

"Zistila sa súvislosť s elektronickými cigaretami. Iné vysvetlenie pre takú závažnú pneumóniu u tohto pacienta nie je," uviedla belgická ministerka zdravotníctva Maggie De Blocková, keď vypovedala v belgickom parlamente.

Ministerku predvolali po tom, čo niekoľko médií uverejnilo správu o smrti Raphaëla Pauwaerta zo 6. novembra. Tento Bruselčan fajčil e-cigaretu s náplňou, ktorou bol derivát konope.

Podľa prvých zistení bol náplňou kanabidiol (CBD), obľúbený a legálny konopný olej s mierne uvoľňujúcimi vlastnosťami, ktorý sa ale predáva aj na čiernom trhu zmiešaný s ilegálnymi a nebezpečnými látkami.

"Musí pokračovať vyšetrovanie, aby sa zistili presné okolnosti" Raphaëlovej smrti, dodala De Blocková, ktorá upozornila na prísne belgické predpisy pre vaping.

Podľa viacerých médií sa zosnulý mladík stal zrejme prvou obeťou vapingu aj v Európe.

Portál Telegraph.co.uk napísal, že 18-ročný Raphaël dostal e-cigaretu na narodeniny. Zomrel necelý mesiac po ochorení na pneumóniu, teda zápal pľúc, ktorý lekári pripísali vapingu.

Podľa správy zverejnenej v júli Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) dospela k záveru, že elektronické cigarety sú "nepopierateľne škodlivé" a nemôže ich odporúčať ako pomôcku ľuďom snažiacim sa prestať fajčiť.

Zdravotnícke úrady v USA klasifikovali vaping ako "nebezpečný" pre mladých ľudí, a to v čase, keď sa počet stredoškolákov fajčiacich e-cigarety sa medzi rokmi 2017 a 2018 zvýšil takmer dvojnásobne.

Americkí predstavitelia v piatok oznámili, že acetát vitamínu E identifikovali ako pravdepodobného "vinníka", ktorý stojí za epidémiou poškodených pľúc súvisiacou s vapingom - počas nej už zomrelo 39 ľudí a ochorelo viac ako 2000 osôb.

Acetát vitamínu E sa nachádza v mnohých potravinách a takisto sa používa v rôznych doplnkoch a kozmetických výrobkoch, ako sú krémy na tvár, ale ak sa vdychuje, narušuje fungovanie pľúc.