Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Prešovský kraj

Šindliarstvo, ikonopisectvo a sviečkarstvo majú pomôcť cerkvám

Obec Hervartov je známa výrobou drevených štiepaných šindľov. Pôsobia tu dve miestne firmy, ktoré ich vyrábajú tak, ako kedysi ich predkovia. Stroje využívajú len minimálne. Z dreveného klátu sa štiepiacou palicou a sekerou drevo naštiepe. Po štiepaní sa drevená doštička ručne vystrúha do tvaru, aký má mať šindeľ. Na snímke strúha Matúš Šoltýs. Foto: TASR/Jana Jurčišinová

KDC sa začalo osvetovej a výukovej činnosti venovať po sérii úspešných rekonštrukcií drevených chrámov v sninskom a sobranskom regióne, ktorú realizovalo v rokoch 2014 až 2016.

Snina 2. decembra (TASR) – Remeslami spätými s drevenou sakrálnou architektúrou chce združenie Karpatské drevené cerkvi (KDC) so sídlom v Snine svojpomocne udržiavať drevené cerkvi v Sninskom a Sobranskom okrese. Oživenie tradičného šindliarstva, ikonopisectva a sviečkarstva môže tiež podľa slov Miroslava Buraľa z KDC pomôcť rozvoju turistického ruchu v jednom z menej rozvinutých slovenských regiónov. Prvý zo série kurzov ikonopisectva sa v Stakčíne uskutočnil uplynulý víkend.

"Aktuálne robíme pokračovanie projektu, počas ktorého sme inventarizovali remeslá v sninskom regióne podľa obcí a remesla. Naším prvoradým cieľom sú remeslá, ktoré súvisia s drevenou sakrálnou architektúrou. Chceme sa vybaviť, prezentovať, ale aj mať to pripravené tak, aby sme mohli byť mobilní a udržiavať drevené chrámy. V hesle 'prevencia údržbou' nenechať tie pamiatky chátrať," opísal hlavný cieľ aktuálnych aktivít KDC Buraľ. Predstava KDC je podľa jeho ďalších slov zriadiť mobilnú dielňu, ktorá by v pravidelných intervaloch navštevovala obce, v ktorých sa drevené kostolíky nachádzajú, a mohla nevyhnutné drobné opravy vykonať priamo na mieste.

Ako Buraľ doplnil, sekundárnym zámerom projektu je naučiť miestnych tradičné remeslo, ktoré by mohli využívať ako turistickú atrakciu. Práve písanie ikon považuje Buraľ v tomto ohľade za atraktívne. Aby pôsobili ikony čo najautentickejšie, i na prvom zo série troch kurzov, ktoré KDC plánujú do konca marca 2020 zrealizovať, používali jeho účastníci pôvodnú temperu z vajec. "My chceme, aby to bola vaječná tempera, čiže tá prvotná tempera, ktorá tu bola, a písať alebo produkovať ikony našej proveniencie," vysvetlil Buraľ. Počas víkendu tak v Stakčíne účastníci prvého z kurzov pod vedením lektorky z Poľska Jadwigy Denisiukovej píšucej ikony v súlade s duchom starej tradície písali ikonu Mandylion z Lukova – Venecie. Jej originál sa nachádza v Slovenskej národnej galérii v Bratislave.

KDC sa začalo osvetovej a výukovej činnosti venovať po sérii úspešných rekonštrukcií drevených chrámov v sninskom a sobranskom regióne, ktorú realizovalo v rokoch 2014 až 2016. Ako Buraľ uviedol, v súčasnosti ich budú môcť realizovať v časti budovy budúceho múzea v Stakčíne. Aktivity KDC realizuje v rámci projektu "Oživenie tradičných remesiel na Zemplíne" podporenom z programu podpory regionálneho rozvoja Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.