< sekcia Nitriansky kraj

Náklady na vybudovanie mosta cez Ipeľ majú presiahnuť štyri milióny

Rieka Ipeľ, archívne foto Foto: TASR/Denisa Horváthová

Dopravné prepojenie slovenského a maďarského pohraničia sa pripravuje už od roku 2009.

Nitra 28. decembra (TASR) – Náklady na výstavbu nového mosta, ktorý má premostiť rieku Ipeľ medzi obcou Chľaba na slovenskej a obcou Ipolydamásd na maďarskej strane, majú dosiahnuť sumu viac ako štyri milióny eur. Vyplýva to zo Štúdie uskutočniteľnosti a údajov, ktoré zverejnil Nitriansky samosprávny kraj (NSK). Slovenská strana sa má na nákladoch tohto medzinárodného projektu podieľať sumou vyše 1,6 milióna eur, čo sú zdroje, za ktoré sa vybuduje pripojovacia komunikácia a polovica mostného telesa.

"Most je navrhnutý s napojením v obci Chľaba na existujúcu cestu III/1515 a s vybudovaním novej cesty na maďarskej strane. Nosná konštrukcia mosta je navrhnutá ako most so spriahnutou konštrukciou," vysvetlil riaditeľ NSK Dušan Guťan. Ako však doplnil, presná výška finančných prostriedkov potrebná pre výstavbu celého projektu bude známa až po vypracovaní projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie a realizáciu stavby. "Až potom bude známa absolútna výška spolufinancovania zo strany NSK. Po vypracovaní dokumentácie bude do Zastupiteľstva NSK predložený materiál, ktorý bude obsahovať všetky doteraz nejestvujúce údaje s konkrétnou vypovedacou hodnotou," vysvetlil Guťan.

Dopravné prepojenie slovenského a maďarského pohraničia sa pripravuje už od roku 2009, prvým neoficiálnym termínom začiatku stavebných prác bola jar 2010. Výstavba sa však kvôli rôznym komplikáciám doteraz vôbec nezačala a momentálne nie je jasné ani kde presne by malo byť premostenie Ipľa vybudované. Podľa pôvodných plánov mali dva mosty spájať obce Pastovce a Vámosmikola a Chľabu s Ipolydamásdom. Financovanie stavby má byť zabezpečené zo zdrojov Európskej únie, lídrom projektu je maďarská strana. Tá však v roku 2012 prišla s návrhom, aby sa postavil iba jeden most pri obci Chľaba. Ten mal byť navyše po zapracovaní pripomienok vodohospodárov a ďalších inštitúcií drahší, ako pôvodne navrhované dva mosty. Začať s výstavbou premostenia rieky Ipeľ sa pre zmeny v projekte v predchádzajúcom programovom období nepodarilo. Pre nové programové obdobie rokov 2014-2020 zabezpečuje maďarská strana vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti projektov a ďalšiu dokumentáciu. Presné termíny výstavby mosta cez Ipeľ tak budú známe až po ukončení týchto projekčných a prípravných prác.