Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 28. apríl 2024Meniny má Jarmila
< sekcia Nitriansky kraj

Dopravca Arriva má za úlohu šetriť, v hre je škrtanie zliav

Ilustračné foto Foto: TASR/Henrich Mišovič

Mestská rada ešte v decembri 2015 odporučila firme, aby pripravila návrh úsporných opatrení v MAD vo výške 500.000 eur.

Nitra 21. apríla (TASR) – Prevádzkovateľ mestskej autobusovej dopravy (MAD) v Nitre, spoločnosť Arriva Nitra, a. s., dostala od radnice úlohu šetriť. Mestská rada ešte v decembri 2015 odporučila firme, aby pripravila návrh úsporných opatrení v MAD vo výške 500.000 eur. Dopravca preto spracoval návrh, v ktorom sa počíta s úpravou niektorých zliav, optimalizáciou tržieb z cestovného, rozšírením nových spôsobov platieb cestovného a ďalšími krokmi. Všetky navrhované opatrenia však ešte bude musieť schváliť mestské zastupiteľstvo na svojom rokovaní 28. apríla.

Medzi opatrenia, ktorými chce Arriva Nitra dosiahnuť úspory v MAD, je zníženie počtu osôb, ktoré dnes majú možnosť cestovať za jednoeurový polročný lístok. „Aktuálne využíva výhodu neobmedzeného počtu ciest v cene jedno euro na pol roka približne 7300 občanov, pričom tento počet má od zavedenia tohto cestovného lístka v roku 2012 zvyšujúci sa trend. To má do značnej miery vplyv na výšku straty vykrývanej mestom Nitra,“ uvádza sa v analýze dopravcu.

Po novom by tak evidenčný polročný lístok za jedno euro mali využívať iba občania nad 70 rokov. Držiteľom preukazov ŤZP by dopravca ponechal viaceré zľavy na cestovnom, o jednoeurový polročný lístok by však prišli. Týkalo by sa to aj darcov krvi, ktorí sú držiteľmi Jánskeho plakiet, či Kňazovického medaily. „Ak by si z tejto skupiny osôb namiesto polročného lístka za jedno euro zakúpilo polročný lístok za 18 eur aspoň 40 % cestujúcich a polročný lístok za 54 eur aspoň 10 %, je možné odhadnúť nárast tržieb pri tomto opatrení o 176.660 eur,“ uvádza sa v materiáli, o ktorom budú mestskí poslanci rozhodovať koncom apríla.

Dopravca okrem toho počíta aj s ďalšími opatreniami, vďaka ktorým by sa v nitrianskej MAD dosiahli úspory, prípadne by stúpli tržby a mesto by tak za verejnú dopravu doplácalo menej. Je medzi nimi napríklad zavedenie sms platieb za cestovný lístok i možnosť predaja prestupových lístkov, ktoré by boli o niekoľko centov drahšie ako tie, ktoré dnes platia iba na jednu cestu autobusom.

„Pri počte 2.217.915 cestujúcich, ktorí si kupovali lístok u vodiča v roku 2015, je možné orientačne odhadnúť nárast ročných tržieb týmto opatrením o 221.791,50 eur,“ píše v analýze Arriva Nitra. Ďalšími opatreniami, ktoré by mohli viesť k úsporám v nitrianskej autobusovej doprave, má byť zjednodušenie taríf cestovného, zjednotenie ponuky druhov cestovných lístkov pre všetky kategórie cestujúcich a obmedzenie nároku na nadštandardné zľavy pre cestujúcich, ktorý nemajú trvalý pobyt v Nitre, ani vo vybraných okolitých obciach.