< sekcia Magazín

Na otvorení výstavy Vizuály zmeny pokrstili monografiu autora loga VPN

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Magda Borodáčová

Slovenský grafický dizajnér Karol Rosmány navrhol logo Verejnosť proti násiliu (VPN) na vrchole svojej kariéry.

Bratislava 4. novembra (TASR) - Vizuály zmeny je názov grafickej výstavy pri príležitosti 30. výročia Novembra '89, ktorú otvorili v pondelok v Bratislave. Vo výkladoch galérie Bohéma na Námestí SNP sú inštalované grafické vizuály krajín Vyšehradskej štvorky, ktoré boli súčasťou politických udalostí v roku 1989, doplnené o dobové fotografie slovenských fotografov Jána Lőrincza, Jany Šebestovej, Andreja Zemana a poľského fotografa Jaceka Borońa. Výstave, ktorú pripravilo Slovenské centrum dizajnu (SCD), dominujú tri logá = tri symboly revolučných hnutí zo Slovenska, Českej republiky a z Poľska. Maďarská republika vzhľadom na inú vizuálnu stratégiu je predstavená formou dobových fotografií a trikolóry, ktorá poukazuje na národnú príslušnosť, no nie politickú spriaznenosť.

Slovenský grafický dizajnér Karol Rosmány navrhol logo Verejnosť proti násiliu (VPN) na vrchole svojej kariéry. "Vystihlo práve tú národnú myšlienku, keďže fungovalo v červeno-modrej farebnosti ako znak určitej trikolóry, ktorá sa objavovala, taktiež to véčko symbolizujúce víťazstvo, ktoré už použil Winston Churchill, aj farebne aj vizuálne zafungovalo," povedala pre TASR Silvia Kružliaková z SCD, ktorá je kurátorkou výstavy spolu s Gabrielou Ondrišákovou a Palom Bálikom z Vysokej školy výtvarných umení. "Vzniklo koncom novembra 1989, pán Rosmány spolu s kolegom Janom Meisnerom boli prizvaní do volebnej kampane VPN, ktorej sa venovali až do júna 1990, do prvých slobodných volieb," poznamenala Ondrišáková.

Český grafik a typograf Pavel Šťastný začínal svoju profesionálnu dráhu vytvorením loga pre Občanské fórum (OF). "Je to jedno z mála log, ktoré skutočne prežilo štýly, ktoré sa v tej dobe robili, pretože ten pozitívny vnem, ktorý v ňom je, oslovuje aj mladé generácie, moji študenti sú z neho nadšení, som veľmi rád, že som ho vytvoril," uviedol pre médiá Šťastný, ktorý známe logo vytvoril ako 24-ročný študent grafiky. So svojím slovenským kolegom Karolom Rosmánym sa stretol až po 30 rokoch. "Dnes som Karola videl vôbec prvýkrát v živote, je to pre mňa veľký deň. Myslím, že ma rovnako pozitívny pohľad na život a v duchu je stále mladý," povedal pre TASR Šťastný.

Jerzy Janiszewski, svetoznámy poľský grafický dizajnér, je autorom loga odborových štrajkov Solidarność z roku 1980, ktoré sa aj o deväť rokov neskôr stalo symbolom revolučných zmien v Poľsku. Inštalácia výstavy vo výkladoch v bývalom obchodnom dome Dunaj na Námestí SNP je symbolickým odkazom k miestu konania veľkých novembrových demonštrácií, ktoré znamenali pád komunistického režimu a nástup demokracie. Logá revolučných hnutí sú na výstave prezentované nielen ako samostatné značky, ale aj ako súčasť dobových tlačovín a fotografií z ulíc vo forme reprodukcií.

Súčasťou vernisáže bol tiež krst monografie Karola Rosmányho, ktorá vyšla pri príležitosti 80. narodenín grafického dizajnéra. Rosmányho autorské dielo, ktoré predstavuje jeho celoživotnú tvorbu log, značiek, knižných obalov či plagátov, uviedol do života jeden z aktérov revolučných zmien v Novembri '89 Ladislav Snopko. "Karolovo véčko bolo naše véčko, podarilo sa mu to. Spolupráca po našom zblížení v Novembri '89 sa rozbehla netušeným spôsobom, pretože všetko to, čo som sa snažil neskôr ako minister realizovať, či už Fond kultúry pro Slovakia, knižky, ale aj kampaň VPN v prvých slobodných voľbách, to všetko dostalo Karolov prejasnený, dôverne radostný rozmer grafickej úpravy," konštatoval krstný otec monografie, ktorú pokrstili zvukom štrngania kľúčov. Kniha sumarizujúca skoro celú tvorbu Karola Rosmányho by sa mala dostať do knižníc i do škôl. "Určitý náklad bude dostupný aj v predajniach," uzavrela Kružliaková.