< sekcia Kultúra

V bratislavskej galérii Krokus vystavujú umelci štyroch krajín

Fotografie, maľby a ďalšie diela zachytávajú prevažne všedné predmety so snahou očistiť predmety v jednoduchosti a prekvapiť diváka nahou banalitou.

Bratislava 25. októbra (TASR) – V bratislavskej galérii Krokus dnes otvorili skupinovú výstavu s názvom Je to červené a nehýbe sa to. Je výberom z novej tvorby nemeckého fotografa Samuela Henneho, maďarského výtvarníka Ádáma Kokescha, českej maliarky Alice Nikitinovej, rakúskej fotografky a videoartistky Niny Rike Springer.

V sérii 12 fotografií Something Specific About Everything zachytáva Samuel Henne pestrofarebné kompozície drobných vecí, ktoré aranžuje do bizarných skulptúr. Fotografiu nepoužíva v jej tradičnom zmysle na objektívne zachytávanie autentickej skutočnosti, ale za jej pomoci inscenuje predmetný svet, v ktorom sa štipec na bielizeň, kozmetický tampón či umelohmotný pohár ocitajú v nepravdepodobných súvislostiach. Autor prekračuje hranice medzi fotografiou a sochou, tradičným zátiším a inštaláciou, skúma možnosti farebnej a priestorovej kompozície fotografického obrazu.

Podľa kurátorky výstavy Gabriely Kisovej aj Alice Nikitinová sa venuje vo svojej maľbe (Dáždnik, Červená repa, Tepláky) každodenným predmetom. V dobe internetového smogu a masovej produkcie "kadečoho" je jej svieži prístup založený na snahe očistiť predmety v ich jednoduchosti a prekvapiť diváka tým, že ho konfrontuje s ich nahou banalitou.

Nina Rike Springer sa v tvorbe venuje prevažne fotografii a animovanému videu. V sérii Human Processors zasadzuje ľudskú figúru do abstraktnej geometrickej kompozície a zbavuje ju jej jedinečnej identity. Podobne ako Henne aj ona využíva fotografiu na inscenovanie vlastnej reality, pri komponovaní fotografického obrazu pracuje s banálnymi rekvizitami ako napríklad kúpacia čiapka. Výsledný záber upravuje v grafických programoch, čím vytvára digitálne koláže.

Ádám Kokesch tvorí na pomedzí maľby a súčasnej sochy. Jeho priestorové objekty sa vyznačujú dokonalou maliarskou úpravou povrchu, používa tradičnú techniku podmaľby na skle (tzv. Hinterglasmalerei). Pracuje s plexisklom, drevom, kovmi a plastami - často s odpadovým materiálom - a v postupoch pripomínajúcich laboratórne experimenty ich mení a tvorí nové vizuálne štruktúry.

Výstava potrvá do 23. novembra.