Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Kultúra

Opera SND uvádza svetovú premiéru neoromantickej opery Maria Theresia

Ilustračná snímka Foto: TASR/Miroslav Košírer

Súbor Opery Slovenského národného divadla ju uvedie vo štvrtok 11. októbra.

Bratislava 8. októbra (TASR) – Svetovú premiéru neoromantickej opery Maria Theresia rakúskeho skladateľa Rolanda Baumgartnera uvedie vo štvrtok 11. októbra v historickej budove súbor Opery Slovenského národného divadla.



Neoromantická operu v troch dejstvách v nemeckom jazyku hudobne naštudoval a diriguje Marián Lejava, režisérom je Slovák dlhodobo pôsobiaci v Poľsku Ladislav Adamik. Scénu vytvorila Barbara Kedzierska, kostýmy navrhla Ľudmila Várossová. Dramaturgom inscenácie je Michal Benedik, zbormajstrom Pavol Procházka, choreografie vytvoril Jaroslav Moravčík.

V jednotlivých postavách v alternáciách účinkujú Katarína Juhásová-Štúrová, Luisa Albrechtová, Nadin Haris, Tomáš Juhás, Oto Klein, Ján Galla, Theodore Coresi, Jitka Sapara-Fischerová, Irena Sylya, Terézia Kružliaková, Denisa Šlepkovská, Gustáv Beláček, Martin Malachovský, Eva Šeniglová, Daniel Čapkovič, Jakub Pustina, Ján Ďurčo, Ľubomír Popik, František Ďuriač, Juraj Peter, Margot Kobzová, Ondrej Šaling, Peter Malý, Katarína Sasková, Miriam Maťašová a ďalší umelci. Spoluúčinkujú orchester, zbor opery a členovia baletu Slovenského národného divadla.



Prvou premiérou novej sezóny dokumentuje Opera SND svoj zámer propagovať a stimulovať súčasnú hudobno-dramatickú tvorbu. Vo svetovej premiére uvedie operu rakúskeho hudobného skladateľa Rolanda Baumgartnera Maria Theresia. V podtitule nazval autor svoje dielo neoromantickou operou, akcentujúc tak jeho komunikatívnosť, okrem iného i v zmysle hľadania priesečníkov medzi „vážnym“ a „ľahším“ žánrom. Dej opery mapuje život známej panovníčky od útleho detstva cez peripetie jej nástupníctva na habsburský trón, ľúbostný vzťah s Františkom Lotrinským až po slávnostnú korunováciu v Bratislave v roku 1741. Viac ako objektívne historické fakty však stojí v centre pozornosti samotná postava Márie Terézie vo viacrozmernej perspektíve osobných a spoločensko-politických súvislostí. Takémuto pohľadu napomáha aj inscenačný kľúč režiséra Ladislava Adamika, kombinujúci autentické historizujúce prvky s modernými postupmi a audiovizuálnymi technikami súčasného divadla. Inscenácia opery Maria Theresia vznikla v spolupráci s operným festivalom a vokálnou súťažou Armel v maďarskom Segedíne, kde bude mať aj svoju druhú zahraničnú premiéru 14. októbra.



„V tejto opere neexistuje evidentný dramatický konflikt, dramatická sila, čo je pre divadlo potrebné. Je to skôr história, epický román. To som si uvedomil a začal som to robiť tak, aby som urobil pozitívnu kvalitu, aby sa proste tento epický kronikársky črt stal pozitívnou hodnotou. Na tomto som postavil divadlo v divadle, urobil som z občanov aj divákov, ako ľudí, ktorí podobne ako grécky zbor rozhodujú o tom, čo sa má na scéne stať. Vďaka tomu sa mi myslím darí, aspoň sa o to pokúšam, urobiť univerzálnosť tejto príhody, aby to nebola iba ilustrácia jedného života, aby to bola trocha poviedka o vláde a láske,“ povedal k inscenácii na dnešnom stretnutí s médiami režisér Ladislav Adamik.