Najviac využívanou linkou v rámci vnútroštátnej diaľkovej dopravy je Bratislava – Košice.
Autor TASR
Bratislava 23. januára (TASR) – Počet cestujúcich vlakom od roku 2014 stúpa, v minulom roku ich bolo 77,4 milióna. V porovnaní s rokom 2018 ide o nárast 4,8 %. Z celkového počtu pritom tvoria platiaci cestujúci 47,8 milióna, čo predstavuje medziročný nárast o 2,8 %. Bezplatnú prepravu využilo vlani 29,6 milióna cestujúcich, čo je medziročne o 8,3 % viac. Informoval o tom hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Slovenské vlaky sú podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého stále populárnejšie. "Samozrejme, že vlaky i železnice majú stále mnoho, aj veľmi vážnych, problémov z minulosti, no čísla neklamú – máme stále viac cestujúcich, ktorí sú ochotní za svoju cestu zaplatiť. Najlepšie je to vidno pri IC vlakoch, ktoré predávame za plnú komerčnú cenu a ktorých frekvencia sa od roku 2017 nezmenila – rastú nám každým rokom spolu s ostatnými trasami," zhodnotil.
V rámci medzištátnej prepravy cestovalo do a zo štátov susediacich so Slovenskom 4,85 milióna cestujúcich, čo v porovnaní s rokom 2018 predstavuje nárast o 12,80 %. Najčastejšie sa cestujúci prepravujú medzi Slovenskom a Rakúskom či Českou republikou.
Z pohľadu vnútroštátnej prepravy sa medzi jednotlivými samosprávnymi krajmi prepravilo spolu 21 miliónov cestujúcich. Najviac železničnú dopravu využívajú v Bratislavskom samosprávnom kraji, kde to bolo 16,2 milióna cestujúcich. Nasleduje Žilinský (6,7 milióna cestujúcich) a Prešovský samosprávny kraj (6,3 milióna cestujúcich). Na tratiach tatranskej elektrickej železnice a ozubnicovej železnice sa vlakmi ZSSK v roku 2019 prepravilo spolu 3,5 milióna cestujúcich, ide tak o medziročný nárast o 19,5 %.
Najviac využívanou linkou v rámci vnútroštátnej diaľkovej dopravy je Bratislava – Košice. V rámci prímestskej a regionálnej dopravy sa cestujúci najčastejšie prepravujú na linkách medzi Bratislavou a Leopoldovom, Bratislavou a Novými Zámkami aj medzi Košicami a Lipanmi. "Z platiacich cestujúcich, ktorí disponujú zákazníckym kontom ZSSK, je cestujúcim s najvyšším počtom zrealizovaných ciest muž, ktorý za rok 2019 uskutočnil spolu 427 ciest. Za ním nasledovala žena, ktorá za rok 2019 zrealizovala 400 ciest," poznamenal Kováč.
V roku 2019 odviezla ZSSK svojimi vlakmi 178.080 bicyklov, najviac na trati medzi Bratislavou a Trnavou, a 58.650 psov, ktoré sa najčastejšie prepravovali medzi Štrbou a Štrbským Plesom. Odviezla zároveň 20.717 vozidiel, z toho bolo 18.618 áut a 2099 ostatných motorových vozidiel. Vo všetkých týchto kategóriách železničná spoločnosť zaznamenala nárast.
ZSSK momentálne podľa slov hovorcu realizuje historicky najväčšiu obnovu vozidlového parku. V rokoch 2016 až 2022 postupne pribudlo a pribudne celkovo 255 nových alebo modernizovaných vozidiel. Z nich 80 tvoria hnacie koľajové vozidlá a 175 osobné vozne. Dôležitou investíciou je podľa Kováča aj výstavba troch stredísk technicko-hygienickej údržby (THÚ), ktoré do konca roka 2021 vyrastú v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom. ZSSK si od projektu sľubuje zvýšenie kvality vykonávania čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav za lepších podmienok ako v súčasnosti.
Hlubocký upozornil, že rast bez ďalších investícií nie je možný donekonečna. "Aby sme prepravili viac cestujúcich v komforte 21. storočia, potrebujeme buď oveľa rýchlejšie, priepustnejšie, modernejšie trate, aby sme vedeli rýchlo 'točiť' naše vlaky, v takom prípade vieme vyradiť až do 30 % našich najstarších rušňov a vozňov, alebo musíme razantne zvýšiť investície do nákupov moderných vlakov aj mimo eurofondov," podotkol s tým, že on sám je za výrazné zvýšenie investícií do infraštruktúry, ktoré pomôže všetkým dopravcom. Zdôraznil, že je potrebné, aby existoval dlhodobý plán rozvoja železničnej infraštruktúry minimálne na desať rokov.
Slovenské vlaky sú podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého stále populárnejšie. "Samozrejme, že vlaky i železnice majú stále mnoho, aj veľmi vážnych, problémov z minulosti, no čísla neklamú – máme stále viac cestujúcich, ktorí sú ochotní za svoju cestu zaplatiť. Najlepšie je to vidno pri IC vlakoch, ktoré predávame za plnú komerčnú cenu a ktorých frekvencia sa od roku 2017 nezmenila – rastú nám každým rokom spolu s ostatnými trasami," zhodnotil.
V rámci medzištátnej prepravy cestovalo do a zo štátov susediacich so Slovenskom 4,85 milióna cestujúcich, čo v porovnaní s rokom 2018 predstavuje nárast o 12,80 %. Najčastejšie sa cestujúci prepravujú medzi Slovenskom a Rakúskom či Českou republikou.
Z pohľadu vnútroštátnej prepravy sa medzi jednotlivými samosprávnymi krajmi prepravilo spolu 21 miliónov cestujúcich. Najviac železničnú dopravu využívajú v Bratislavskom samosprávnom kraji, kde to bolo 16,2 milióna cestujúcich. Nasleduje Žilinský (6,7 milióna cestujúcich) a Prešovský samosprávny kraj (6,3 milióna cestujúcich). Na tratiach tatranskej elektrickej železnice a ozubnicovej železnice sa vlakmi ZSSK v roku 2019 prepravilo spolu 3,5 milióna cestujúcich, ide tak o medziročný nárast o 19,5 %.
Najviac využívanou linkou v rámci vnútroštátnej diaľkovej dopravy je Bratislava – Košice. V rámci prímestskej a regionálnej dopravy sa cestujúci najčastejšie prepravujú na linkách medzi Bratislavou a Leopoldovom, Bratislavou a Novými Zámkami aj medzi Košicami a Lipanmi. "Z platiacich cestujúcich, ktorí disponujú zákazníckym kontom ZSSK, je cestujúcim s najvyšším počtom zrealizovaných ciest muž, ktorý za rok 2019 uskutočnil spolu 427 ciest. Za ním nasledovala žena, ktorá za rok 2019 zrealizovala 400 ciest," poznamenal Kováč.
V roku 2019 odviezla ZSSK svojimi vlakmi 178.080 bicyklov, najviac na trati medzi Bratislavou a Trnavou, a 58.650 psov, ktoré sa najčastejšie prepravovali medzi Štrbou a Štrbským Plesom. Odviezla zároveň 20.717 vozidiel, z toho bolo 18.618 áut a 2099 ostatných motorových vozidiel. Vo všetkých týchto kategóriách železničná spoločnosť zaznamenala nárast.
ZSSK momentálne podľa slov hovorcu realizuje historicky najväčšiu obnovu vozidlového parku. V rokoch 2016 až 2022 postupne pribudlo a pribudne celkovo 255 nových alebo modernizovaných vozidiel. Z nich 80 tvoria hnacie koľajové vozidlá a 175 osobné vozne. Dôležitou investíciou je podľa Kováča aj výstavba troch stredísk technicko-hygienickej údržby (THÚ), ktoré do konca roka 2021 vyrastú v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom. ZSSK si od projektu sľubuje zvýšenie kvality vykonávania čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav za lepších podmienok ako v súčasnosti.
Hlubocký upozornil, že rast bez ďalších investícií nie je možný donekonečna. "Aby sme prepravili viac cestujúcich v komforte 21. storočia, potrebujeme buď oveľa rýchlejšie, priepustnejšie, modernejšie trate, aby sme vedeli rýchlo 'točiť' naše vlaky, v takom prípade vieme vyradiť až do 30 % našich najstarších rušňov a vozňov, alebo musíme razantne zvýšiť investície do nákupov moderných vlakov aj mimo eurofondov," podotkol s tým, že on sám je za výrazné zvýšenie investícií do infraštruktúry, ktoré pomôže všetkým dopravcom. Zdôraznil, že je potrebné, aby existoval dlhodobý plán rozvoja železničnej infraštruktúry minimálne na desať rokov.