Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

Norwegian Air žiadajú veriteľov o odklad splatnosti dlhopisov

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Norwegian Air je po Ryanair a EasyJet tretia najväčšia nízkonákladová letecká spoločnosť v Európe podľa počtu cestujúcich.

Oslo 2. septembra (TASR) - Stratová letecká spoločnosť Norwegian Air žiada držiteľov svojich dlhopisov o ďalšie dva roky na splatenie dlhu vo výške 380 miliónov dolárov.

Norwegian Air je po Ryanair a EasyJet tretia najväčšia nízkonákladová letecká spoločnosť v Európe podľa počtu cestujúcich. Jej rozhodnutie znížiť ceny transatlantických leteniek otriaslo trhom s týmito letmi. Ale rýchla expanzia priniesla zároveň veľké straty a vysoký dlh.

Tento rok boli severské aerolínie prinútené získať od akcionárov 3 miliardy nórskych korún (300,64 milióna eur). Dnes oznámili, že ich prevádzkový kapitál sa v roku 2019 znížil, čiastočne aj pre prísnejšie predpisy o platbách vopred za letenky.

Spoluzakladateľ aerolínií Bjoern Kjos v júli odstúpil z funkcie generálneho riaditeľa. Niektorí analytici uviedli, že by to mohlo uľahčiť predaj leteckej spoločnosti po tom, ako jej rokovania s IAG, materskou firmou British Airways, v januári zlyhali.

Ďalším problémom pre nórske aerolínie je uzemnenie lietadiel Boeing 737 MAX od marca, po dvoch tragických haváriách. Stále pritom nie je jasné, kedy sa tieto stroje vrátia na oblohu. Nórska letecká spoločnosť s nimi najnovšie v tomto roku už nepočíta. Pritom ešte v júli očakávala, že uzemnenie, ktoré ju podľa vtedajších odhadov malo vyjsť na 700 miliónov NOK, sa v októbri skončí.

Celkovo sa prevádzkový výkon Norwegian od polovice júla zlepšil, ale jej prevádzkový kapitál sa tento rok znížil.
Norwegian očakáva v roku 2019 zisk pred úrokmi, zdanením, odpismi, amortizáciou a nákladmi na vlastníctvo lietadiel (EBITDAR) vo výške 6 až 7 miliárd NOK a v roku 2020 ešte vyšší zisk.

Z historického hľadiska sa spoločnosť spoliehala na platby vopred za letenky prostredníctvom kreditných kariet. Ale sprísnenie podmienok jej situáciu sťažilo. V dôsledku toho sa prevádzkový kapitál v 2. kvartáli, v porovnaní s rovnakým obdobím vlani, znížil o približne 4 miliardy NOK.