Streda 1. máj 2024

Čo je nové vo vede? V okolí čiernych dier je silný magnetizmus

Na snímke NASA zo 6. novembra 2023 je pohľad na údaje z Vesmírneho ďalekohľadu Jamesa Webba (JWST) a röntgenového observatória Chandra X-Ray, ktoré odhalili dosiaľ najstaršiu čiernu dieru. Foto: TASR/AP

Magnetické polia sa podobajú poliam pozorovaným v okolí čiernej diery M87* v strede galaxie M87*, čo podľa Európskeho južného observatória naznačuje, že silné magnetické polia môžu byť bežné.

Ak si želáte, aby počítač prečítal text článku, použite prehrávač nižšie.
00:00 / 00:00
Bratislava 5. apríla (TASR) - Vo svete vedy sa v uplynulom týždni objavilo viacero zaujímavých správ. Ötziho tetovania nevznikli narezávaním kože, ale jej prepichovaním, čiernu dieru uprostred Mliečnej cesty obklopujú silné magnetické polia a vedci z MIT až 30-násobne zrýchlili generatívnu AI na obrázky. TASR prináša súhrn najnovších poznatkov z vedy a techniky.

Mnohé tetovania ľadového muža Ötziho vznikli prepichovaním kože špicatým predmetom a nie narezaním kože, ako doteraz predpokladali niektorí vedci. Vyplýva to zo štúdie zverejnenej v European Journal of Archaeology.

Ötzi zomrel v Alpách pred asi 5300 rokmi. Jeho telo zostalo mumifikované v ľadovci až do roku 1991, keď ho náhodne v Alpách objavili turisti neďaleko hranice Talianska a Rakúska. Vedecké štúdie odvtedy odhalili mnoho z jeho života, vrátane nástrojov, zbraní, oblečenia, genetickej výbavy či samotnej príčiny smrti.

Na jeho tele objavili 61 tetovaní, o ktorých sa doteraz predpokladalo, že vznikli narezaním kože a vtieraním sadzí do rezu. Podľa odborníka na staroveké tetovanie a autora najnovšej štúdie Aarona Deter-Wolfa z Tennessee "sú skôr ručne pichané než rezané alebo vytvorené iným štýlom." Pod ručným pichaním je myslené prepichnutie kože šidlom alebo ihlou, čo je technológia podobná moderným tetovacím strojom.

Na archívnej snímke, ktorú poskytlo archeologické múzeum v talianskom Bolzane 25. júla, je detail ľavého ramena 5300-ročného Pratirolčana Ötziho.

Astronómovia objavili silné magnetické polia obklopujúce čiernu dieru uprostred Mliečnej cesty. Nová snímka z teleskopu Event Horizon Telescope (EHT) po prvý raz v polarizovanom svetle zachytáva prstenec magnetických polí obklopujúci čiernu dieru Sagittarius A* v strede našej Galaxie. Snímky v polarizovanom svetle umožňujú vedcom rozoznať čiary magnetických polí.

Magnetické polia sa podobajú poliam pozorovaným v okolí čiernej diery M87* v strede galaxie M87*, čo podľa Európskeho južného observatória naznačuje, že silné magnetické polia môžu byť bežné u všetkých čiernych dier.

"To, čo vidíme, sú silné, spletité a usporiadané magnetické polia v okolí čiernej diery uprostred Mliečnej cesty," vyhlásila Sara Issounová z Centra pre astrofyziku Harvardovej univerzity, ktorá pôsobí ako jedna z vedúcich pracovníkov projektu.

Hmotnosť supermasívnych čiernych dier uprostred galaxií sa pohybuje v miliónoch až miliardách násobkov hmotnosti Slnka. Vedci predpokladajú, že sa objavili veľmi skoro po vzniku vesmíru, no podrobnosti ich vzniku zostávajú záhadou.

Vedci z Massachussettského technologického inštitútu (MIT) prišli na to, ako až 30-násobne zrýchliť generatívne nástroje využívajúce umelú inteligenciu (AI).

Vedci vytvorili techniku označovanú ako destilácia distribučného spájania (distribution matching distillation – DMD), ktorý nástrojmi ako DALL·E 3, Midjourney a Stable Diffusion umožňuje kondenzovať celý proces so 100 krokmi do jediného kroku. Proces sa tak výrazne urýchli bez toho, aby došlo k zníženiu kvality výsledných obrázkov. Vedci podrobný popis svojho postupu uverejnili v decembri v elektronickom archíve preprintov vedeckých prác arXiv.

"Toto zlepšenie nielen výrazne znižuje výpočtový čas, no zároveň zachováva a možno dokonca zvyšuje kvalitu generovaného vizuálneho obsahu," uvádza vo vyhlásení jeden z hlavných autorov štúdie Tianwei Yin, ktorý na MIT pôsobí ako doktorand v odbore elektroinžinierstva a informačnej vedy.