Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 10. máj 2024Meniny má Viktória
< sekcia Slovensko

Prieskum Svetovej banky:Takto dopadlo digitálne vzdelávanie na školách

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Michal Svítok

V oblasti digitálnej výučby takmer polovica učiteľov, 44 percent, uviedla, že pri vyučovaní pravidelne využíva digitálne nástroje.

Prešov 29. septembra (TASR) - Iba 40 percent učiteľov stredných škôl v Banskobystrickom, Prešovskom a Košickom kraji využíva digitálne nástroje na prepojenie teórie s praxou. Na samoštúdium ponúka digitálne nástroje svojim žiakom len 15 percent učiteľov. Ide o výsledky prieskumu Svetovej banky, ktorý bol realizovaný na 60 školách v pôsobnosti jednotlivých krajov. TASR o tom informovala PR konzultantka Svetovej banky Anna Polačková.

Viac ako 80 percent stredných škôl v pôsobnosti spomenutých krajov má podľa konzultanta Svetovej banky pre oblasť digitalizácie Martina Džbora digitálnu infraštruktúru staršiu ako päť rokov, ktorá sotva dokáže podporovať moderné digitálne platformy. Do prieskumu sa celkovo zapojilo 1560 učiteľov a manažment škôl, ktoré navštevuje viac ako 22.600 žiakov.

"Z prieskumu vyplýva, že školy sú relatívne dobre vybavené na tradičnejší spôsob vyučovania s dostatkom interaktívnych alebo premietacích tabúľ v prípade 71 percent škôl. Avšak, viac ako trom štvrtinám škôl chýba vybavenie na hybridné a interaktívne vyučovanie alebo učenie sa," doplnil Džbor.

V oblasti digitálnej výučby takmer polovica učiteľov, 44 percent, uviedla, že pri vyučovaní pravidelne využíva digitálne nástroje. Len 15 percent učiteľov však ponúka svojim žiakom digitálne nástroje na samoštúdium. Pomerne prekvapujúce je podľa Džbora, že len 40 percent učiteľov využíva digitálne nástroje na prepojenie teórie s praxou.

Pokiaľ ide o rozvoj digitálnych kompetencií žiakov, menej ako 25 percent učiteľov vzdeláva svojich žiakov v oblasti kritického vyhodnocovania online dát, hoci až 85 percent očakáva, že digitálne technológie budú mať veľmi pozitívny vplyv na schopnosti kritického myslenia.

Výskum bol prezentovaný v rámci odbornej konferencie, ktorá sa uskutočnila vo štvrtok (28. 9.) na pôde Prešovskej univerzity (PU) v Prešove. Odborníci z rôznych oblastí a zástupcovia štátnej správy, krajskej samosprávy, škôl a firiem sa zhodli na tom, že digitálna transformácia vzdelávania je nevyhnutná pre budúcnosť regiónov.

"Školský systém musí byť schopný reagovať na dôležité zmeny v spoločnosti tak, aby bolo možné dosiahnuť výrazný posun Slovenska v oblasti využívania digitálnych technológií," uviedol štátny tajomník Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Slavomír Partila.

"Musíme si uvedomiť, že tradičné vzdelávanie je už minulosťou. Školy sa musia zamerať na rozvoj digitálneho prostredia jednak pre učiteľov, ako aj samotných žiakov. Nesmieme však pritom zabúdať na spoluprácu a sieťovanie medzi školami, odbormi školstva, ale v neposlednom rade zapojiť do vzdelávacieho procesu aj zamestnávateľov," zdôraznil expert na vzdelávanie zo Svetovej banky Husein Abdul-Hamid.