Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Regióny

Návštevníci musia parkovať drahšie, žiadajú Staromešťania

Ilustračné foto Foto: TASR/Tomáš Halász

Podľa Staromešťanov je takáto suma za parkovanie nízka, žiadajú, aby nerezidenti platili viac.

Bratislava 5. septembra (TASR) – Jedno až dve eurá na hodinu by mali po novom v bratislavskom Starom Meste zaplatiť návštevníci, ktorí sa tam od budúceho roku rozhodnú odstaviť svoje auto. Podľa Staromešťanov je takáto suma za parkovanie nízka, žiadajú, aby nerezidenti platili viac. Starostka Tatiana Rosová však tvrdí, že návštevníkov nemožno z mestskej časti úplne vyhnať. "Nosia sem peniaze, bez nich neprežijeme."

V Starom Meste pripravujú novú parkovaciu politiku už niekoľko mesiacov. V júni miestni poslanci schválili zásady parkovania a počas letných prázdnin mohli občania stratégiu pripomienkovať cez web mestskej časti. V utorok 4. septembra zorganizovala samospráva k parkovaniu ďalšiu diskusiu s občanmi. "Sme pokusné králiky. Sústavne zhoršujete obyvateľom podmienky parkovania. Diskriminujete nás," zaznievalo podvečer v Staromestskej sieni na Vajanského nábreží. Po novom by totiž v mestskej časti mohol zaparkovať každý, vyhradené miesta firiem aj rezidentov zrušia. "Ktokoľvek cudzí príde a môže zaparkovať na mojom mieste? Ak bude v centre akákoľvek akcia, vrátim sa domov a nebudem mať kde odstaviť svoje auto," obávala sa jedna zo Staromešťaniek.


Foto: TASR/Michal Svítok

Staré mesto vymiera, ľudia chodia žiť do odľahlých častí, tvrdí starostka


Starostka tvrdí, že ak miesta nerezidentom spoplatnia, nebudú sa už do mestskej časti tak hrnúť. Parkovať v nej celý deň, kým budú v práci, ich potom vyjde draho. Zo sto parkovacích miest dnes v Starom Meste zamestnanci obsadia 40. "Sú ale zóny, kde to určite nebude fungovať a kde musíme použiť iný nástroj. Tým by bolo spoplatnenie až do nočných hodín," podotkla Rosová. Ak ani toto nepomôže znížiť dopyt po parkovaní, samospráva plánuje zaviesť tabuľky s označením, že po 18.00 h parkujú len rezidenti. "Staré Mesto vymiera, pretože mu konkurujú okolité mestské časti, do ktorých chodia ľudia žiť. Ak chceme, aby sme odtiaľto nevyhnali všetkých ostatných, aj tých, ktorí nám tu poskytujú služby, nemôžeme im zabrániť parkovať," dodala starostka s tým, že dnes je ťažké zaparkovať aj lekárovi, ktorý príde do mestskej časti niekoho ošetriť.

Mnoho Staromešťanov prišlo na diskusiu z Moyzesovej, Gunduličovej či Lermontovej ulice, kde je situácia s parkovaním komplikovaná. V lokalitách dnes sídlia mnohé štátne inštitúcie, zastupiteľstvá či veľa firiem. "Do nášho obytného domu sa ich nasťahovalo 15 a pre obyvateľov sú tam len dve parkovacie miesta, teda reálne nemáme žiadne," sťažovala sa obyvateľka z Gunduličovej ulice. Ľudia chcú, aby mestská časť tieto lokality zaradila do najviac spoplatnenej, červenej zóny.


Foto: TASR/Tomáš Halász

S parkovaním majú problém aj obyvatelia pešej zóny


Parkovať nemajú kde ani obyvatelia pešej zóny, tých však nová parkovacia politika nerieši. "Dostali sme ale návrhy, aby mali obyvatelia pešej zóny zriadený svoj sektor. Územie, v ktorom by takýto sektor bol rozumný, však spadá pod BPS PARK," vysvetlila starostka. So spoločnosťou sa mestská časť už dlho súdi, zmluva s ňou platí až do roku 2026.

Kde sa nedajú vyhradiť miesta pre automobily, budú sa vyhradzovať pre motorky či bicykle. V centre mesta v utorok protestovala asi stovka motorkárov. Od júla totiž platí legislatíva, ktorou dnes motorkár nemôže zaparkovať na chodníku v zóne s dopravným obmedzením, a to aj napriek tomu, že ponechá odstup 1,5 metra. Musí si tak zaplatiť miesto pre auto. Staré Mesto navrhlo poslancom Národnej rady SR, aby zmenili ustanovenie zákona.

Michal Páleník zo združenia Cyklokoalícia si myslí, že cieľom parkovacej politiky nemá byť zväčšiť počet parkovacích miest, ale najmä urobiť bývanie pre Staromešťanov príjemnejšie a bezpečnejšie. "Pri Palisádach zanikli niektoré chodníky, ostali z nich 40 centimetrové pásiky. Sme posledná krajina v Európe, ktorá má možnosť parkovať na chodníku," doplnila ho Zora Paulíniová zo združenia. V novej parkovacej politike sa počíta s rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu v obytnej zóne a len s jednou dopravnou značkou na začiatku ulice. Ich počet by sa tak mal znížiť o polovicu. Na cestách tiež nebudú vyznačené parkovacie boxy, ale len parkovací pruh.

Princípy nových pravidiel parkovania by mali byť prijaté v októbri, potom mestská časť začne so súťažou na partnera a nová parkovacia politika by mala začať platiť najneskôr začiatkom apríla 2013. Po troch mesiacoch fungovania chcú systém kompletne vyhodnotiť. Jednotlivé ulice potom možno prejdú do inej zóny spoplatnenia.