Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Publicistika

Ciele národného programu Učiace sa Slovensko

ministerstvo školstva Foto: TASR

Materiál nadväzuje na štruktúru strategického cieľa stanoveného pre oblasť regionálneho školstva v programovom vyhlásení vlády na roky 2016 – 2020.

Bratislava 4.novembra (Teraz.sk) - Z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2016 – 2020 vyplynula pre Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR úloha pripraviť návrh Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania, ktorý bude pokrývať v 10-ročnom výhľade dlhodobé zámery a ciele SR v oblasti výchovy a vzdelávania.

Podľa ministra školstva Petra Plavčana (nom. SNS) musí nastať celospoločenská zhoda na tom, že v oblasti vzdelávania a výchovy je potrebná zmena. Taktiež musí spoločnosť súhlasiť s tým, že školstvo si zaslúži viac peňazí, ktoré budú účelne využité. Na margo zverejnených téz k Národnému programu rozvoja výchovy a vzdelávania to 18. októbra uviedol minister školstva Peter Plavčan (nominant SNS). Samotný program by mal byť predložený na rokovanie vlády a následne do parlamentu v prvom štvrťroku budúceho roka.

Teraz.sk prináša Návrh cieľov Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania UČIACE SA SLOVENSKO
POZRITE SI TU


Tézy programu budú po verejnej diskusii a okrúhlych stoloch dopracované a konkretizované o návrh opatrení. "Opatrenia budú krátkodobé, strednodobé a dlhodobé. Legislatívnej i ekonomickej povahy. Budeme pripravovať dvojročné plány, v ktorých budú konkrétne úlohy a navrhnuté finančné krytie," priblížil Plavčan.

Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania rieši podľa rezortu školstva štyri kľúčové oblasti, a to kvalitné vzdelávanie dostupné pre všetkých, postavenie a fungovanie učiteľov, odborné vzdelávanie a financovanie i riadenie školstva.

V rámci programu sa napríklad navrhuje, aby sa zmenila rola učiteľa. Pedagóg by po novom nemal byť pre žiakov len sprostredkovateľom poznatkov, ale aj sprievodcom v procese učenia sa. Zmenou by malo prejsť aj kontinuálne vzdelávanie učiteľov, ktoré by už nemalo byť prepojené s finančným odmeňovaním učiteľov prostredníctvom kreditových príplatkov, tak ako je to v súčasnosti. Desaťročnú povinnú školskú dochádzku má nahradiť povinné vzdelávanie, ktoré bude trvať 12 rokov. Deti tak začnú s povinným vzdelávaním už v piatom roku života a skončia ako 17-ročné. Po novom by malo do prvého stupňa patriť prvých päť ročníkov a do druhého zvyšné štyri ročníky.