Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Prešovský kraj

Poprad buduje partnerstvo s talianskym regiónom Veneto

Jozef Švagerka. Foto: TASR/Oliver Ondráš

Podnikateľské skúsenosti, nové trhy, výmenné pobyty pre študentov a prezentácia Popradu budú hlavné výhody partnerstva.

Poprad 12. februára (TASR) - Podnikateľské skúsenosti, nové trhy, výmenné pobyty pre študentov a prezentácia Popradu a podtatranského regiónu boli hlavnými témami trojdňovej pracovnej cesty primátora Popradu Jozefa Švagerka v severotalianskom regióne Veneto. Tá sa pod organizačnou taktovkou Občianskeho združenia (OZ) Pre mesto a popradského podnikateľa Fabia Bortoliniho konala koncom januára. „Prišiel čas, aby sa samospráva začala viac zaoberať rozvojom cestovného ruchu a rozvíjala potenciál, ktorý naše kontakty s Talianskom ponúkajú. Prišlo nám samozrejmé, že do procesu treba zapojiť nielen Poprad, ale celý náš región, aby sme urobili lepší dojem,“ konštatoval Bortolini.

Na pracovnej ceste sa podľa jeho slov preto zúčastnili ľudia s víziou i porozumením pre rozvoj cestovného ruchu. Okrem popradského primátora do Talianska zamieril aj starosta Liptovskej Tepličky Slavomír Kopáč, starosta Novej Lesnej Peter Hritz, manželia Hámorovci, predseda OZ Pre mesto Ondrej Kavka, riaditeľ Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr František Kornaj a zástupcovia vínnej oblasti Tokaj a Šenkvice. Počas cesty sa delegácia stretla s primátorom mestečka Bassano del Grappa Riccardom Polettom, prezidentom Klubu Alpini Taliansko Umbertom Martinim, šéfom združenia podnikateľov Pro Loco Luca Maria Chenetom i skupinou talianskych regionálnych žurnalistov. Primátora Poletta prekvapilo, koľko majú naše regióny spoločné a vyjadril presvedčenie, že medzinárodná spolupráca na úrovni miest rozvíja mikroregióny nie len v kultúrnej či turistickej oblasti, ale aj ekonomicky, a to rastom počtu trvalo udržateľných pracovných miest. Ročný obrat milión eur v cestovnom ruchu totiž podľa prieskumov generuje až takmer nových pracovných pozícií.

OZ tohto roku organizuje pod Tatrami už štvrtý ročník festivalu Viva Italia. Preto je podľa Kavku dobré, že mohli spoznať a ochutnať, odkiaľ výrobky, ľudia a kultúra pochádzajú. „Poprad je centrom regiónu, ktorý má neskutočný potenciál. Ak Talianom pripravíme produkty zamerané na turistiku, horské športy, prírodné zaujímavosti, kúpele, hrady či ľudové tradície, a oni nám sprístupnia svoje know-how, o pár rokov môže byť popradské námestie zaplavené talianskymi rodinkami,“ upozornil Bortolini. Už vlani sa podľa neho podarilo cez aktivity Viva Italia a horského klubu priviesť do Popradu 200 Talianov. „Zo stretnutí, ktoré sme teraz absolvovali, už môžeme povedať, že tento rok prídu do Popradu dve várky novinárov z regiónu Padova,“ dodal Bortolini. Je presvedčený, že aktivity musia v regióne sústrediť na rozvoj malých a stredných rodinných firiem, pretože práve oni sú pilierom ekonomiky a dokážu región propagovať najlepšie.

„Taliani sú veľký národ, ktorému sa musíme ukázať. Táto cesta mi potvrdila, že impulz musí prísť od podnikateľov. Samospráva má byť nápomocná, no sú to oni, kto má povedať, poďme piecť chlieb či organizovať trhy. Zaujali ma tiež diskusie o modernej geotermike, prírodných zdrojoch a možnostiach úspory energie, ktoré by sme mohli využiť aj pri vykurovaní popradských sídlisk. Viceprimátor mestečka, ktoré takto vykurujú, by rád prišiel do Popradu a porozprával nám o svojich skúsenostiach,“ doplnil Švagerko.

Starostov Hritza a Kopáča, ktorí zastupovali oblastnú organizáciu cestovného ruchu (OOCR) Vysoké Tatry - Podhorie, zaujalo, ako pracujú združenia v cestovnom ruchu v Taliansku. „Na stretnutiach s klubmi Alpini a C.A.I. sme videli, že veľké, jednotné organizácie dokážu využiť štrukturálne fondy lepšie. U nás sme roztrieštení a samospráve tak chýba partner na komunikáciu. Bolo by zaujímavé vidieť, že združenie podnikateľov je partnerom na komunikáciu pre parlament, silové rezorty, elektrárne či plynárne a dokáže tak vylobovať pre svojich členov lepšie podmienky napríklad v bankách,“ domnieva sa Hritz. V rámci združenia Pro Tatry a OOCR pripravujú strategický plán a chcú využiť už i kontakty, ktoré v Taliansku získali. „Vieme robiť to, čo Taliani, no zatiaľ sú naše organizácie malé a preto je náročnejšie získať zdroje,“ doplnil Kopáč.