Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Magazín

Z NEZNÁMYCH KONČÍN: Asteroid Oumuamua šokuje vedcov

Umelecké stvárnenie asteroidu s oficiálnym označením 1I/2017 U1, ktorý bol objavený 19. októbra 2017. Foto: www.nasa.gov

Ide o prvého medzihviezdneho návštevníka, ktorý môže ľudstvu poskytnúť úplne nové informácie o formovaní doposiaľ neznámych solárnych systémov.

Haleakala, Havaj 26. novembra (Teraz.sk) - Pozornosť amerických astronómov už vyše mesiaca púta nevšedný asteroid. Okrem zvláštneho tvaru, ktorý pripomína cigaru, vyvoláva najväčší úžas jeho pôvod - priletel k nám z medzihviezdneho priestoru. Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) vo svojej najnovšej správe uvádza, že ide o vôbec prvý potvrdený objekt pochádzajúci z oblastí mimo našej slnečnej sústavy. Pomenovanie Oumuamua získal zo slova havajského pôvodu, ktoré vo voľnom preklade znamená prvý posol prichádzajúci z diaľky.

Návšteva plná výstredností

Asteroid s oficiálnym označením 1I/2017 U1 objavil 19. októbra 2017 Robert Weryk. Podarilo sa mu to pomocou teleskopu Pan-STARRS-1 na havajskom observatóriu Haleakala a to iba 40 dní po tom, čo objekt obletel okolo Slnka po veľmi výstrednej trajektórii. Práve na základe jeho dráhy a rýchlosti, ktorou sa pohybuje (38,3 km/s), vedci vypočítali, že pochádza z oblasti jasnej hviezdy Vega v súhvezdí Lýra.

Vedci na základe prvotných informácií predpokladajú, že ide o skalnatý objekt dlhý približne 400 metrov. Jeho rozmery sú v porovnaní so známymi a pozorovanými asteroidmi či kométami v našej slnečnej sústave oveľa väčšie. Astronómovia z NASA dokonca tvrdia, že je netradičný aj svojím tvarom. „Toto teleso je kúskom z iného solárneho systému, ktorý k nám cestoval milióny, alebo možno dokonca miliardy rokov. Ešte to s istotou nevieme povedať,“ uvádza Paul Chodas, riaditeľ Centra pre výskum blízkozemských objektov NASA.

Keď sa zjaví bájny jednorožec

Po fascinujúcom objave, o ktorom vedci roky len uvažovali, sa svetové observatóriá na chvíľu odtrhli od svojej obvyklej práce. Na asteroid dohliadajú nielen vesmírne teleskopy - Hubblov a Spitzerov - ale výskumom jeho obežnej dráhy a jasu sa zaoberá aj Veľký teleskop ESO v Čile. „Bol to výnimočný deň. Na objav medzihviezdneho telesa sme v podstate čakali desaťročia,“ dodáva Chodas.

Tím vedúcej astronómky Karen Meechovej na Astronomickom inštitúte na Havaji v súčasnosti skúma a porovnáva snímky asteroidu z viacerých observatórií. Zatiaľ o ňom zistili, že má červenkastú farbu, neobsahuje žiadnu vodu ani ľad a jeho povrch nepokrývajú prachové čiastočky.

Oumuamua má naponáhlo

Tak ako rýchlo prišiel, tak aj rýchlo odišiel. Nevídaný vesmírny posol sa v súčasnosti nachádza približne 200 miliónov kilometrov od Zeme.

"Máme to šťastie, že sme sa pozerali v správny čas na správne miesto a zachytili sme tento historický moment. Ide o akúsi bonusovú vedu. Umožnili ju snahy NASA nájsť, sledovať a skúmať predmety v blízkosti Zeme, ktoré by mohli predstavovať potenciálne riziko pre našu planétu," vysvetľuje Lindley Johnson z programu planetárnej ochrany NASA.

Začiatkom novembra preletel asteroid obežnou dráhou planéty Mars a v polovici budúceho roka minie Jupiter. Pre Zem nepredstavuje žiadne riziko, pretože je na ceste von z našej slnečnej sústavy a smeruje k súhvezdiu Pegas.