Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Kultúra

Projekt Sancta Ceacilia II. oživuje tradíciu vďakyvzdania sv. Cecílii

Ilustračná snímka Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Úcta k sv. Cecílii sa šírila od jej mučeníckej smrti v 3. storočí, jej patronát nad hudbou sa datuje od 15. storočia.

Nové Zámky 19. novembra (TASR) - Zámerom projektu Sancta Ceacilia II. je pokračovať v oživovaní tradície vďakyvzdania patrónke hudby a hudobníkov sv. Cecílii. Ako TASR informovala Eva Slaninková, manažérka občianskeho združenia (OZ) Musica Aeterna, ktoré podujatie organizuje, prvý koncert sa v rámci projektu uskutoční v novozámockom Farskom kostole Povýšenia svätého kríža 19. novembra so začiatkom o 19.00 h.

Cieľom je integrovať hudobníkov a spevákov do kreatívnej umeleckej činnosti, pričom projekt má ambíciu pokračovať v budúcich rokoch dielami A. Scarlattiho, J. D. Zelenku, H. Purcella, G.F. Händla, J. Haydna a ďalšími autormi. Garantom projektu je Peter Zajíček z OZ. "Druhý koncert bude 20. novembra v Bazilike Narodenia Panny Márie v pútnickom mieste Marianke, dňa 21. novembra pokračuje uvedenie v Nitre v Piaristickom kostole sv. Ladislava a 22. novembra bude záverečný koncert v bratislavskej Koncertnej sieni Klarisky. Začiatky koncertov sú o 19.00 h a na všetky je vstup voľný," povedala Slaninková.

Úcta k sv. Cecílii sa šírila od jej mučeníckej smrti v 3. storočí, jej patronát nad hudbou sa datuje od 15. storočia. Dovtedy sa vo výtvarných prameňoch zobrazovala s martýrskou korunou a krížom či palmovou ratolesťou a mečom. Až v 15. storočí sa atribútom svätice stal hudobný nástroj portatív, prenosný organ, ktorý držala v rukách. Ten bol zobrazovaný jednoducho vedľa nej, či dokonca ho mala v zmenšenej podobe zavesený na krku ako nejaký šperk. Neskoršie výtvarné pramene uprednostňujú podobu, ako sama hrá na organe, ba aj inom nástroji.

Výnimočnou hudobnou udalosťou roka sa stali v Bratislave, ale i jej okolí, pravidelné honosné oslavy sviatku sv. Cecílie. Konali sa vždy 22. novembra v korunovačnom kostole sv. Martina. Zásluhu na ich vysokej umeleckej úrovni mal ako manažér, skladateľ a interpret primárne Anton Zimmermann. Pri šírení zimmermannovského kultu pripadla jedinečná úloha bratislavským uršulínkam. Kostol a kláštor so školou rehole boli známe rozvinutým pestovaním hudobného umenia. Patrila k nim aj skladateľova omša k oslave sv. Cecílie.

Anton Zimmermann stál generačne medzi Jozefom Haydnom a Wofgangom Amadeom Mozartom. Napriek krátkemu životu zanechal obdivuhodné dielo svojím rozsahom, žánrovou pestrosťou a predovšetkým špecifickým osobným umeleckým odkazom.