Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Kultúra

Divadlo Aréna uvádza premiéru inscenácie Closer (Na dotyk)

Na snímke zľava herci účinkujúci v inscenácii Closer - Marek Majeský, Rebeka Poláková, Martin Mňahončák a režisér Juraj Bielik. Foto: TASR/Pavel Neubauer

Erotická vášeň v kontraste s túžbou po intimite, hľadanie pravdivého citu v zápase s dráždivosťou zakázanej lásky. Closer je love story pre dospelých.

Bratislava 8. apríla (TASR) – Bratislavské Divadlo Aréna uvedie vo štvrtok 11. apríla premiéru inscenácie Closer (Na dotyk) britského dramatika Patricka Marbera. Hru režíroval Juraj Bielik, dramaturgom je Zuzana Šajgalíková, scénu a kostýmy navrhla Marija Havran, hru preložil Miroslav Beblavý. V jednotlivých postavách sa predstavia Rebeka Poláková (Alica), Soňa Norisová (Anna), Martin Mňahončák (Dan) a Marek Majeský (Larry).

Štyria ľudia, štyri vzťahy a nekonečno podôb lásky, túžby a zrady. Súčasná hra Patricka Marbera s nebezpečnou presnosťou odkrýva tajomstvá správania sa mužov a žien v partnerských vzťahoch. Práve pre trefné zobrazenie anatómie moderných partnerstiev niekoľko amerických i britských novinárov neodporúčalo hru navštevovať zamilovaným dvojiciam. Večný konflikt míňajúcich sa trajektórií ženských snov a mužských túžob, či mužských nárokov a ženských potrieb. Erotická vášeň v kontraste s túžbou po intimite, hľadanie pravdivého citu v zápase s dráždivosťou zakázanej lásky, kontrast požiadaviek ega s túžbou po nehe a pocite bezpečia. Closer je love story pre dospelých.

Hra bola ocenená niekoľkými americkými i britskými cenami za drámu, medzi nimi i Olivierovou cenou 1997 za najlepšiu hru. V roku 2004 vznikol rovnomenný film v réžii Mikea Nicholsa (režisér filmov Kto sa bojí Virginie Woolfovej, Absolvent) v hlavných úlohách s Natalie Portman, Juliou Roberts, Judom Lawom a Cliveom Owenom. "Jedna z najlepších anglicky písaných hier o sexuálnej politike" – napísal The Sunday Times – nevídaným spôsobom vstúpila do kultúrneho kontextu. Je považovaná za jednu z najlepších hier 90. rokov. New York Observer napísal, že Closer je "čierna komédia o erotickej túžbe, sebectve a o iluzórnosti lásky".

Dramatik, scenárista, herec aj režisér Patrick Marber (1964, Londýn) vyštudoval angličtinu na Waldham College v Oxforde. Pôsobil ako komediálny herec, písal rozhlasové a televízne scenáre. Prvú hru Dealer's Choice napísal na objednávku Royal National Theatre a dokonca ju aj sám režíroval. Získala viacero ocenení, podobne ako druhá inscenácia Na dotyk (Closer, 1997).



"Táto inscenácia nevznikla náhodne, je pokračovaním cyklu, ktorý začal hrou Ráno po, kde sa odzrkadľuje zmenený život, spôsob nadväzovania vzťahov aj kontaktov. Spôsob dnešnej modernej komunikácie prináša rovnako lásku a sklamania, je súčasťou našej doby a divadlo sa ho snaží zaznamenať," uviedol na dnešnom stretnutí s médiami riaditeľ divadla Juraj Kukura.

"V hre sú mnohé reálie anglické, respektíve londýnske, sám autor je presvedčený Londýnčan. Ale téma hry, ktorou sú medziľudské vzťahy medzi mužmi a ženami, však nezávisia od geografickej polohy. Mení sa technika, mení sa spôsob nadväzovania kontaktu, ale podstata ostáva nezmenená, láska, vášeň a túžba, tie sú stále rovnaké," doplnil pre TASR režisér Juraj Bielik.

Podnet na inscenovanie tejto hry v Divadle Aréna dali jeho protagonisti Marek Majeský a Martin Mňahončák. "V tejto inscenácii ani tak nejde o prostredie, ako o vzťahy, možno to ukáže akurát to, že tam kde boli v Londýne pred 15 rokmi, tam sme my teraz. Skúšobné obdobie bolo náročne, pretože ten text je náročný a nie je také ľahké ho odkrývať,“ povedal k inscenácii Martin Mňahončák.

"Súčasnou podobu partnerských vzťahov sme sa začali zaoberať už pri hre Ráno po a táto inscenácia je prirodzeným pokračovaním tejto dramaturgickej línie, ktorá sa snaží zmapovať, akým spôsobom dnes ľudia hľadajú lásku, ako ju nachádzajú v partnerských vzťahoch. Hra Closer je právom považovaná za jednu z najlepších, ktoré vznikli v 90. rokoch," doplnila na záver dramaturgička Zuzana Šajgalíková. Zároveň dodala, že inscenácia obsahuje výrazy a scény, ktoré nie sú vhodné pre divákov do 18 rokov.