Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 23. apríl 2024Meniny má Vojtech
< sekcia Ekonomika

Vyššie poplatky prinesú štátu menej, než čaká ministerstvo

ILustračné foto Foto: TASR/Jozef Ďurník

Tvrdí to Združenie automobilového priemyslu (ZAP) SR, ktoré reagovalo na novelu zákona o správnych poplatkoch. Tá sa momentálne nachádza v NR SR v druhom čítaní.

Bratislava 31. júla (TASR) - Zvýšenie poplatkov za prvú registráciu vozidiel nebude mať taký finančný prínos pre štátny rozpočet, ako očakáva vláda.

Tvrdí to Združenie automobilového priemyslu (ZAP) SR, ktoré reagovalo na novelu zákona o správnych poplatkoch. Tá sa momentálne nachádza v NR SR v druhom čítaní.

"Môžeme s istotou povedať, že uplatnenie zvýšeného progresívneho registračného poplatku bude mať negatívny dopad na trh nových a individuálne dovezených vozidiel," uviedlo ZAP.

Združenie tak nepredpokladá, že dodatočný príjem štátu bude na budúci rok 31,2 milióna eur tak, ako to vypočítalo Ministerstvo financií (MF) SR. Zvýšením poplatkov totiž dôjde k poklesu trhu, ktorý by mal v prípade nových vozidiel zaznamenať na budúci rok pokles registrácií o 10 % v porovnaní s rokom 2011.

Foto: TASR/AP
Počet individuálne dovezených áut klesne podľa odhadu ZAP o 15 %. Aj vzhľadom na nižší výber dane z pridanej hodnoty (DPH), ktorý vyplýva z menšieho počtu predaných áut, očakáva združenie dodatočný príjem štátneho rozpočtu vo výške 8,4 milióna eur, čiže takmer o 23 miliónov eur menej, než predpokladá ministerstvo.

Predstavitelia ZAP takisto upozorňujú, že novela zvýši priemerný vek vozidiel na Slovensku a niektoré nadnárodné firmy budú registrovať vozidlá na mieste, kde sídli zahraničná centrála. "Viaceré zahraničné spoločnosti už dnes takto fungujú najmä vo vzťahu k Českej republike," konštatovalo združenie.

Očakáva sa aj zníženie výkonov predajných a servisných sietí a s vysokou pravdepodobnosťou aj redukovanie používania vozidiel, ktoré bude znamenať zníženie výberu spotrebných daní za palivo. Prostriedky vyčlenené vlastníkom vozidla na jeho prevádzku sa totiž čiastočne spotrebujú v poplatku za registráciu.

Za nevhodné považujú predstavitelia automobilového priemyslu aj kritérium výkonu motora. Pri vozidlách s výkonom do 80 kW zaplatí jeho majiteľ za prvý zápis rovnakú sumu ako doteraz, čiže 33 eur. Pokiaľ však ide o auto s vyšším výkonom, poplatky stúpajú až k hranici 2997 eur. Podľa výkonu motora sa už ale v Európskej únii (EÚ) daňové alebo poplatkové zaťaženie neuplatňuje. "V súčasnosti je kritériom v EÚ spotreba a produkcia CO2," upozornilo združenie.