Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 18. máj 2024Meniny má Viola
< sekcia Ekonomika

Vláda bude vyberať členov Rady ÚVO z 12 kandidátov

Sídlo Úradu pre verejné obstarávanie Foto: TASR/Martin Baumann

Pre výber kandidátov zriadená odborná komisia v týchto dňoch posudzuje kandidátov, ktorí splnili podmienky kandidatúry a na základe jej hodnotení vláda vymenuje šiestich do Rady ÚVO.

Bratislava 11. septembra (TASR) - Zákon o verejnom obstarávaní počíta aj so zriadením nového kontrolného orgánu Rady Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Pre výber kandidátov zriadená odborná komisia v týchto dňoch posudzuje 12 kandidátov, ktorí splnili stanovené podmienky kandidatúry a na základe jej hodnotení vláda do konca tohto mesiaca vymenuje šiestich do Rady ÚVO.

Vzhľadom na celospoločenskú dôležitosť Rady ÚVO, keďže novela zákona o verejnom obstarávaní zaviedla napríklad inštitút odvolania ako opravný prostriedok voči rozhodnutiam Úradu pre verejné obstarávanie o námietkach, o ktorých bude rozhodovať práve Rada ÚVO, TASR oslovila kandidátov, aby prostredníctvom verejnoprávnej inštitúcie predstavili svoje zámery v rámci Rady po ich prípadnom zvolení. Na otázky TASR v stanovenom termíne (24 hodín) odpovedalo šesť kandidátov. Ich odpovede TASR postupne uvedie.

Helena Polónyi (iniciatívny návrh) získala skúsenosti najmä pri stavebných zákazkách a zákazkách v oblasti energetiky a dopravy, a na strane verejného obstarávateľa zákazkami z eurofondov v oblasti školstva, vedy, výskumu a vývoja, zdravotníctva, strojárstva a pod.

Najčastejšie používaný postup vo všeobecnosti, ako zdôrazňuje, je verejná súťaž, lebo je najrýchlejší. Vlani obstarávala cca 30 zákaziek, v tomto roku zatiaľ 25 zákaziek, väčšinou podlimitných alebo podprahových. Za najväčšie problémy v súčasnom procese obstarávania považuje nedostatočnú komunikáciu medzi ÚVO, verejnými obstarávateľmi a obstarávateľmi a doterajšími odborne spôsobilými osobami, ako aj nedostatočné, rozporuplné a nekvalifikované metodické usmerňovanie verejných obstarávateľov a obstarávateľov zo strany ÚVO. Taktiež vidí problém v jednostrannej právomoci ÚVO a riadiacich orgánov o verejnom obstarávaní bez ochoty akceptovať právo verejného obstarávateľa na definovanie predmetu zákaziek a vlastné odôvodnenie potreby a primeranosti podmienok účasti.

Podľa Polónyi je problém aj dlhé trvanie verejného obstarávania a s tým súvisiace viazanie ceny bez ohľadu na zmenu trhového prostredia, ako aj komplikované, nákladné a zbytočné preukazovanie splnenia podmienok účasti zaťažujúce verejnú sféru.

Dôležité je, ako uviedla, aby sa urýchlil proces verejného obstarávania a na to je v prvom rade nutné zvýšenie finančných limitov, na ktoré zákon o ÚVO nebude mať žiadny dosah, pri ktorých sa verejná sféra môže správať ako súkromník a postupovať podľa Obchodného zákonníka bez potreby zbytočného zverejňovania akýchsi informácií a preukazovania (väčšinou formálneho) dokumentov z výberových konaní.

Ján Azud (iniciatívny návrh) pôsobí od roku 2006 ako advokát so zameraním, okrem iného, na verejné obstarávanie, verejné projekty a infraštruktúrne projekty ako také. V oblasti verejného obstarávania má viac ako 7-ročnú prax a počas tohto obdobia sa podieľal na príprave a realizácii mnohých veľkých verejných projektov.

Podľa neho na základe pôsobnosti Rady ÚVO stanovenej zákonom je zrejmé, že jej členovia musia pri svojej práci nevyhnutne využívať širší rozhľad a znalosť rôznych trhov a segmentov národného hospodárstva, v ktorých dochádza k realizácii významných verejných zákaziek. Rozhodnutia Rady ÚVO nepochybne vyžadujú širší pohľad na podnikateľské prostredie a nielen formálne znalosti procesu verejného obstarávania. "Verím, že ako advokát zastupujúci klientov v širokom spektre podnikateľských odvetví (napríklad stavebníctvo, IT, energetika, telekomunikácie, automobilový priemysel, elektrotechnický priemysel, strojnícky priemysel, bankovníctvo, poisťovníctvo, reklama, verejný sektor) a poznajúci špecifiká mnohých oblastí, v ktorých sa pravidelne realizujú verejné zákazky, by som dokázal vniesť do rozhodovania Rady aj širší odborný a praktický pohľad potrebný pre riadne uplatňovanie jej kompetencií," povedal Azud.

Za najväčšie problémy na strane obstarávateľov považuje zdĺhavý a ťažkopádny proces, neustále zmeny právneho prostredia a nepredvídateľnosť rozhodovania. Na strane uchádzačov to je najmä zdĺhavosť, ťažkopádnosť, ako aj nákladnosť obstarávacieho procesu.

Azud si nemyslí, že "nehospodárnosť" vo verejnom obstarávaní je akýsi nespochybniteľný fakt, hoci sa to tak všeobecne prezentuje. Existuje množstvo obstarávaní, pri ktorých získal verejný obstarávateľ lepšiu ponuku, ako by získal obstarávateľ súkromný. Pri skutočne "nehospodárnych" obstarávaniach je to však predovšetkým menšia zodpovednosť za narábanie s finančnými prostriedkami ako je to v sektore súkromnom. Aj podľa neho by proces verejného obstarávania urýchlilo zjednodušenie zákona, elektronizácia, väčší dôraz na poznanie trhu a skutočné potreby obstarávateľov oproti formalitám, väčšia miera flexibility pri stanovovaní podmienok účasti a kritérií na vyhodnotenie ponúk, väčšia predvídateľnosť rozhodovania príslušných orgánov.


Záujem o členstvo v Rade Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) svojou prihláškou potvrdila aj Lucia Veselská (Zväz automobilového priemyslu na Slovensku, Občianske združenie Spledid Regio). Počas odbornej praxe realizovala viac ako 500 postupov zadávania zákaziek (verejných obstarávaní) v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní z rôznych oblastí stavebných prác, služieb a tovarov pričom najpoužívanejším postupom zadávania zákazky bola verejná súťaž.

Celospoločenská a hospodárska kríza má podľa Lucie Veselskej rovnaký vplyv na financie, ekonomiku či zamestnanosť v štátnych i verejných inštitúciách, ako aj v podnikateľskom prostredí. Podľa jej názoru je miera šetrenia vo verejnom, ako aj súkromnom sektore viac-menej rovnaká, pretože ľudia si začínajú dôsledky krízy aj reálne uvedomovať. Zníženie chybovosti vo verejnom obstarávaní úzko súvisí aj s rýchlosťou procesu verejného obstarávania.

"Hlavnou príčinou tohto javu je podľa mňa nejednoznačná legislatíva. Často sa stretávame s nezrozumiteľným výkladom zákona o verejnom obstarávaní či rozpornými rozhodnutiami Úradu pre verejné obstarávanie. Zosúladenie legislatívy, ako aj rozhodovacej praxe vo verejnom obstarávaní by mala byť hlavná priorita práve Rady Úradu pre verejné obstarávanie," uzatvára Veselská.

Peter Tábory (návrh Najvyššieho kontrolného úradu) má skúsenosti najmä z práce vo výberových komisiách, a to predovšetkým pri verejnom obstarávaní v oblasti informačných technológií.

Za problém v celom obstarávacom procese považuje schopnosť presne a nediskriminačne zadefinovať predmet zákazky. Už len taká "banalita" ako kancelársky papier si vyžaduje znalosti z oblasti jeho klasifikácie, ale aj tak sa stáva, že papier rovnakej deklarovanej triedy sa v realite prejaví rôzne.

Ďalším problémom podľa Táboryho je neodbornosť v danej oblasti. Obstarávatelia nakupujú široké spektrum tovarov a služieb. Je malý predpoklad, že budú mať dostatok odborníkov na každú oblasť. Podceňuje sa prípravná fáza procesu verejného obstarávania zo strany obstarávateľa. Nedostatočná znalosť právnych noriem spôsobuje, že dochádza k jeho nesprávnemu výkladu, čo môže v konečnom dôsledku viesť k zrušeniu predmetného verejného obstarávania. Príprava verejného obstarávania je podľa jeho názoru kľúčová a v žiadnom prípade ju nemožno podceňovať.

Zbytočné množstvo podmienok účasti a ich prísnosť je ďalším faktorom negatívne ovplyvňujúcim proces verejného obstarávania. Vyplývajú z obavy obstarávateľov, aby získali hodnoverného dodávateľa a vyhli sa podozreniu obstarania "garážových firiem". Administratívna náročnosť procesu obstarávania je tiež brzdou. Často sa v praxi stáva, že obstarávateľ nesprávne, neúplne, resp. vôbec nevypracuje zákonom o verejnom obstarávaní stanovený dokument. Zákon o verejnom obstarávaní stanovuje vypracovanie a predkladanie mnohých dokumentov, dokladov a formulárov. Táto dokumentácia má predpísanú formu aj obsah, ktoré nie je možné meniť ani zjednodušovať. Nie všetky dokumenty a formuláre sú zverejnené na stránke ÚVO, z tohto dôvodu je ich vytvorenie administratívne a časovo náročné, hlavne ak sa v dôsledku zmeny zákona o verejnom obstarávaní mení obsah, forma, resp. sa zavedie nový druh dokumentu/dokladu.

Veľký problém obstarávateľa je časová náročnosť hlavne pri zákazkách, ktoré sa obstarávajú v priebehu roka, nakoľko finančný limit predmetnej zákazky bol naplánovaný na daný rok. "Časový sklz môže nastať v dôsledku uplatnenia revíznych postupov a z týchto dôvodov, ako aj z dôvodov existencie množstva podľa môjho názoru zbytočne dlhých lehôt v zákone o verejnom obstarávaní obstarávateľ viackrát nestihne dokončiť proces verejného obstarávania v danom roku," tvrdí Tábory.

Podľa neho možnosť ako verejné obstarávanie urýchľovať je v elektronizácii jeho procesov, kde sú kratšie lehoty a aj zásada rovnakého zaobchádzania sa ľahšie napĺňa. Proces verejného obstarávania by mohlo urýchliť vypracovanie vzorových dokumentov zo strany odborných pracovníkov ÚVO a ich následné zverejnenie na stránke úradu. "Myslím si, že tento krok by nielen podstatne urýchlil celý proces verejného obstarávania, ale vo veľkej miere by ho aj skvalitnil. Obstarávateľ by mal organizovať a zabezpečovať pre svojich zamestnancov, ktorí zabezpečujú proces verejného obstarávania, pravidelné školenia po každej zmene, resp. novele zákona o verejnom obstarávaní, aby nedošlo k svojvoľnému výkladu a aplikácii zákona o verejnom obstarávaní. Správne konanie verejného obstarávateľa predchádza vznikom revíznych postupov, ktoré obstarávanie značne predlžujú," uzatvára Tábory.

Šesticu kandidátov, ktorí reagovali na žiadosť agentúry, uzatvárajú Jozef Ráž (návrh Odborového zväzu pôšt a logistiky) a Oto Nevický (návrh Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení).

Jozef Ráž v odpovedi uviedol: "Vzhľadom na moje pracovné zaradenie v organizáciách definovaných ako verejný obstarávateľ a obstarávateľ, a to od roku 2005, nie je možné jednoznačne definovať mnou najčastejšie obstarávaný predmet zákazky. Za organizácie, kde som sa podieľal na obstarávacích procesoch, boli obstarávané tovary, práce aj služby. Náplň mojej práce, a pre ktoré inštitúcie som pracoval, sa dozviete z môjho životopisu, ktorý bude zverejnený v prípade, že komisia rozhodne o mojej možnej kandidatúre".

"Nakoľko sa verejným obstarávaním zaoberám väčšinu svojej profesionálnej kariéry, bol som účastný na všetkých metódach v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. Najčastejšou metódou bola verejná súťaž," dodal Ráž. Podrobnejšie vyjadrenia k problematike verejného obstarávania podmieňuje vyjadrením sa komisie k jeho predloženému projektu.

Oto Nevický svoje odpovede tiež neuviedol, keďže ich obsah by sa podľa jeho vyjadrenia mohol kryť s obsahom projektu, ktorý musel predložiť tak ako ostatní kandidáti. Uviedol však, že zodpovedal za obstarávanie služieb, tovarov i prác rôznymi postupmi v zmysle zákona podľa náročnosti aktuálnych požiadaviek na jednotlivé druhy predmetu obstarávania, početnosťou primerane k potrebám a rozpočtom subjektov.