Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

Rezort dopravy odmieta, že sa sústredí viac na diaľnice na juhu

Na archívnej snímke minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd). Foto: TASR - Martin Baumann

Predstavitelia hnutia OĽaNO dnes totiž kritizovali zoznam deviatich stavieb, ktoré predstavil rezort dopravy, s tým, že na tieto úseky vie vyhlásiť súťaže do konca volebného obdobia.

Bratislava 26. septembra (TASR) - V žiadnom prípade nie je podľa ministerstva dopravy pravda, že sa rezort sústredí na diaľničné projekty na juhu Slovenska na úkor ostatných regiónov, ako sa to snaží prezentovať opozícia a celú tému politizovať. Uviedli to pre TASR z odboru komunikácie ministerstva dopravy a reagovali tak na dnešnú kritiku zo strany opozičného hnutia OĽaNO.

"Súčasný minister dopravy doteraz naštartoval okrem projektu obchvatu Bratislavy výstavbu na Kysuciach a severovýchode Slovenska. Navyše sa odhodlal naštartovať súťaž aj na chýbajúci úsek R3 Tvrdošín - Nižná, na čo jeho predchodcovia nevedeli zohnať dostatok peňazí," vymenovalo ministerstvo.

Predstavitelia hnutia OĽaNO dnes totiž kritizovali zoznam deviatich stavieb, ktoré predstavil rezort dopravy, s tým, že na tieto úseky vie vyhlásiť súťaže do konca volebného obdobia. Podľa opozičných poslancov sú medzi týmito úsekmi väčšinou stavby na juhu Slovenska.

"Medzi deviatimi stavbami, ktoré ministerstvo označilo ako prioritné a potenciálne rozsúťažiteľné do konca tohto funkčného obdobia, sú nespochybniteľné priority, na ktorých príprave sa pracuje už niekoľko vlád a ide o najkritickejšie úseky na Slovensku," zdôraznil rezort dopravy. Spomenul napríklad južný obchvat Košíc, ktorý sa mal začať stavať už pred dvoma rokmi, alebo úsek s tunelom Soroška.

"Aj keby sa podarilo naplniť optimistické plány rezortu dopravy a všetkých deväť úsekov by sa podarilo rozsúťažiť, tak počas tohto funkčného obdobia na úseky mimo rýchlostného ťahu R2 pôjde suma prevyšujúca 1,1 miliardy eur a na južný ťah, kde je najviac zaostalých regiónov a kde je historicky deficit kvalitných ciest, suma približne 940 miliónov eur," dodalo ministerstvo. Z týchto 940 miliónov eur tvoria podľa rezortu viac ako polovicu dva úseky, ktoré chcela začať stavať už predchádzajúca vláda a ich potreba je nespochybniteľná.

Deväť úsekov, ktoré ministerstvo predstavilo, je podľa rezortu v stave prípravy, ktorá umožňuje vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa do roku 2019. "Je viacero úsekov na rôznych ťahoch, či už D1, D3, alebo R1, ktoré môžu ísť do súťaže koncom roka 2019, v roku 2020 a ďalších rokoch," opísal rezort dopravy. Zároveň zdôraznil, že ak sa má Slovensko ako krajina rovnomerne rozvíjať, musí po desaťročiach začať investovať práve do regiónov, kde je najvyššia nezamestnanosť.

Opoziční poslanci zároveň žiadali ministerstvo dopravy, aby na hospodárskom výbore minister Árpád Érsek (Most-Híd) predstavil informáciu o tom, v akom stave je príprava národného generelu dopravy. "Opoziční poslanci v prípade dopravného generelu vôbec nerozumejú téme, o ktorej hovoria," reagoval rezort.

Dopravný generel totiž podľa ministerstva nie je kniha alebo jeden dokument, ktorý by bolo možné predložiť. "Dopravný generel má za úlohu prepojiť všetky informácie o všetkých druhoch dopravy a prispieť tak k správnemu rozhodovaniu štátu. Aby bolo možné generel spustiť, je potrebné urobiť množstvo prieskumov a vymyslieť, ako napríklad vyhodnotiť informácie o intenzitách na ceste s počtom cestujúcich v autobusoch a aký vplyv na to napríklad bude mať vybudovanie novej cyklocesty," vysvetlilo ministerstvo.

To sa podľa rezortu nedá urobiť za mesiac alebo rok. "Ministerstvo na tom pracuje a väčšinu dát chce mať spracovanú do konca volebného obdobia," avizovali z odboru komunikácie. Do jesene budúceho roku má byť presne definovaný rozsah informácií, ktoré bude generel poskytovať, a to, kedy a ako ich štát získa.