< sekcia Ekonomika

Podiel vystavených slovenských potravín na pultoch je 37,7 percent

Ilustračná snímka. Foto: TASR/František Iván

Napriek nepatrnému nárastu oproti minulému roku sa podľa Potravinárskej komory Slovenska netreba predčasne tešiť, pretože ide o veľmi nízke číslo a pokrok hodnotí opatrne.

Bratislava 21. júna (TASR) - Podiel slovenských potravín na pultoch je 37,7 % v roku 2018, čo je nárast o 0,5 percentuálneho bodu v porovnaní s rokom 2017. Uviedla to vo štvrtok Potravinárska komora Slovenska (PKS) na základe prieskumu podielu vystavenia slovenských potravín na pultoch obchodov od agentúry GfK, ktorá sleduje 16 kategórií a 47 podkategórií.

Napriek nepatrnému nárastu oproti minulému roku sa podľa PKS netreba predčasne tešiť, pretože ide o veľmi nízke číslo a pokrok hodnotí opatrne.

Najväčší podiel zastúpenia slovenských výrobkov je v kategórii mlieko (67 %), voda a minerálky (55 %), pivo, víno, liehoviny a destiláty (49 %) a balené mäsové výrobky (47 %). "V posledných mesiacoch sme zaznamenali zvýšenú aktivitu obchodných reťazcov o získanie slovenských dodávateľov, ako aj ich spoločnú iniciatívu s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, ktorá viedla k zavádzaniu tzv. regionálnych pultov. Túto snahu oceňujeme," uviedol prezident PKS Daniel Poturnay s tým, že tieto pulty a malí dodávatelia zvýšenie podielu slovenských potravín sami o sebe neprinesú, ale sú cestou, ako dostať na pulty kvalitné potraviny z regiónu.

Cieľom je podľa Poturnaya návrat k podielu slovenských potravín nad 50 %. Slovenské potravinárstvo zaostáva v technológiách v porovnaní so susednými štátmi, spracovateľský priemysel je podfinacovaný, priblížil situáciu.

Podľa výsledkov prieskumu sú najmenej zastúpené slovenské výrobky v kategórii cukrovinky nečokoládové (9 %), oleje (10 %), konzervované produkty (13 %) a cukrovinky čokoládové (18 %). Podiel vystavenia slovenských výrobkov ostal vo väčšine kategórií stabilný, poklesol len v kategórii vína.

Najviac slovenských potravín je na regáloch reťazcov COOP Jednota (56 %) a CBA (50 %), najmenej v reťazci Lidl (16 %).Podiel slovenských výrobkov mierne vzrástol v Lidli, Tescu a CBA, poklesol v Metre. V ostatných reťazcoch ostal nezmenený na úrovni roka 2017.

Výskum zaznamenal aj podiel privátnych značiek na pultoch obchodov. Na rozdiel od slovenských výrobkov si tieto značky v porovnaní s rokom 2017 výrazne polepšili, ich podiel vystavenia v roku 2018 je 24 %, čo je viac takmer o 3 percentuálne body v porovnaní s rokom 2017.

Páči sa mi TERAZ.SK na Facebooku

Staňte sa fanúšikom a sledujte dôležité správy z TASR priamo na vašom Facebooku.