Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

Návrh zákona na odbúranie administratívnej záťaže je v 2. čítaní

NRSR, archívna snímka. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Ide o prvý krok z celého radu opatrení, tzv. princípu jedenkrát a dosť, ktoré úrad pripravuje a bude postupne rozširovať o ďalšie údaje a skutočnosti.

Bratislava 13. marca (TASR) - Odbúranie administratívnej záťaže pre fyzické a právnické osoby a povinnosť pre orgány verejnej moci získavať a používať údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy je hlavným účelom návrhu zákona z dielne Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu Petra Pellegriniho (Smer-SD), ktorý v utorok posunul parlament do druhého čítania.

Ide o prvý krok z celého radu opatrení, tzv. princípu jedenkrát a dosť, ktoré úrad pripravuje a bude postupne rozširovať o ďalšie údaje a skutočnosti, ktoré už občania nebudú povinní štátu dokladovať v listinnej podobe, uvádza sa v predkladacej správe. Zákon má nadobudnúť účinnosť 1. júla 2018.

Pellegrini avizoval aj práce na novom zákone, ktorý by mal byť druhou etapou v odbúravaní byrokracie. "Pretože máme ešte výpisy o tom, že nie ste dlžný na zdravotnom poistení, že nie ste dlžný na sociálnom poistení, z finančnej správy, že nemáte daňové nedoplatky, register úpadcov, register čiernej práce a tak ďalej," spresnil.

Zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy zmení 167 zákonov, 68 vyhlášok, 8 opatrení a 12 nariadení vlády, ktoré hovoria o predkladaní výpisov v papierovej forme.

Dotknutými informačnými systémami sú register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, informačný systém katastra nehnuteľností a register trestov.

V roku 2017 si vyžiadali občania a podnikatelia v papierovej forme 348.680 výpisov z listu vlastníctva, 280.325 výpisov z obchodného registra, 67.690 výpisov zo živnostenského registra a 316.130 výpisov a odpisov z registra trestov.