Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Bratislavský kraj

Dočasné parkovisko na Šafárikovom námestí nevznikne

Na snímke pohľad na priestor Šafárikovho námestia a jeho najbližšieho okolia pred prestavbou v sobotu 18. januára 2014. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Na verejnej diskusii o dôsledkoch rekonštrukcie Starého mosta na najbližšie okolie to vyhlásil primátor mesta Bratislava Milan Ftáčnik.

Bratislava 21. januára (TASR) – Dočasné parkovisko v parku na Šafárikovom námestí v Bratislave počas rekonštrukcie Starého mosta nebude. Tento návrh na dopravnej komisii hlavného mesta neprešiel. Na dnešnej verejnej diskusii o dôsledkoch rekonštrukcie Starého mosta na najbližšie okolie to vyhlásil primátor mesta Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD).

Primátor na začiatku diskusie predstavil projekt i etapy jeho realizácie. Medzi iným spomenul plánované obmedzenia pre osobnú a verejnú dopravu na Štúrovej ulici i na Šafárikovom námestí. Mesto sa podľa jeho slov bude snažiť o to, aby povrchová časť Štúrovej ulice bola daná do predčasného užívania skôr ako v roku 2015. Bratislava takisto neplánuje po skončení rekonštrukcie vrátiť na Šafárikovo námestie autobusovú dopravu.

Občania sa v diskusii pýtali na reorganizáciu verejnej dopravy i na dočasné obmedzenie osobnej dopravy, ktoré sa v priebehu rekonštrukcie týkajú premávky na Dostojevského rade a Vajanského nábreží. Ako informoval zástupca stavebníka Karol Bohunický, v lete tohto roku by mala byť premávka zúžená do jedného jazdného pruhu v oboch smeroch.

Infografiky uzavierky Sturovej ul.infografiky uzavierky Sturovej ul.
Foto: Magistrát hl. mesta SR Bratislavy


Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik
Foto: FOTO TASR/Martin Baumann
Aktivista Matej Vagač z občianskej iniciatívy Bratislava otvorene (BAO) mal pocit, že projekt je pripravovaný akoby v utajení. "Investujú sa obrovské peniaze a obyvatelia ani nevedia, ako to bude v skutočnosti vyzerať," podotkol. Projektová dokumentácia i nová podoba Štúrovej ulice a Šafárikovho námestia by mali byť podľa primátora predstavené v horizonte týždňov, keď mesto projekt zaplatí. "Doteraz sme sa snažili, aby sa na to našli peniaze z eurofondov, napokon sme našli zhodu s ministerstvom dopravy," uviedol Ftáčnik.

Predstavitelia Cyklokoalície sa pýtali na obchádzkové trasy pre cyklistov. Upozornili, že reorganizácia dopravy a obmedzenia skomplikujú a predĺžia čas pre cyklistov smerujúcich z Kamenného námestia k Univerzite Komenského. Pre nich preto navrhli riešenie v podobe obojsmernej premávky v uliciach v okolí Štúrovej a Šafárikovho námestia. Vladimír Orech, vedúci komisie pre určovanie dopravných značiek a dopravných zariadení bratislavského magistrátu, uviedol, že proti tomuto návrhu mesto neprotestuje. Upozornil však na rezervovaný postoj Krajského dopravného inšpektorátu k tejto myšlienke. "Treba zohľadniť to, že sú tam vyhradené parkovacie miesta a tiež prípadné riziká, aby cyklisti neboli vystavení možnej kolízii s autami, ktoré vychádzajú z parkovacích miest," povedal Orech.

Starostka Starého Mesta Tatiana Rosová (SDKÚ-DS) sa opýtala, či obmedzenia a negatíva, ktoré stavba prinesie pre obyvateľov mestskej časti, budú kompenzované príspevkom magistrátu k revitalizácii zelene na Šafárikovom námestí. Primátor to neodmietol. "Napriek tomu, že sa mestský rozpočet nachádza v takom stave, v akom je, určite o tom vieme diskutovať," reagoval.

Nový Starý most začne vznikať na petržalskej strane Dunaja. Konzorcium ho plánuje budovať po častiach a z Petržalky postupne vysúvať nad koryto rieky. Most bude klenutý, nie rovný ako dnes, v strede vyšší ako na okrajoch. Chodníky po oboch stranách dvojkoľajovej električkovej trate by mali byť široké 4,5 metra, 1,5 metra pre cyklistov, ktorí budú po moste jazdiť jednosmerne, tri metre pre peších. Lávky rozšíria o vyhliadkové plochy a v tých miestach bude mať most šírku cez 30 metrov. Koľaje zalejú do betónu, aby mohli cez most jazdiť napríklad záchranné či požiarne vozidlá. 

Konzorcium troch firiem zrealizuje projekt za 58,8 milióna eur bez DPH, čo bola podľa mesta najnižšia ponúknutá cena. EÚ financuje 85 percent, vláda SR 10 percent, mesto päť percent.